Illustrerad Satskap

Sagor är betydligt snällare än verkligheten. Stilettklackarna är dock grymt nyslipade vid konfrontationerna med Farbror Blå, de Röda Kärringarna i plisserade kjolar och de intelligensbefriade blonda Trasdockorna på Stureplan.

söndag 8 mars 2009

Propaganda eller Emotionell ventil

Svenska sagoboksförfattare har nu och då blivit anklagade för att propagera för barnmisshandel och våld i hemmet. Det har varit allt från "Emil i Lönneberga" av Astrid Lindgren till Elsa Beskows illustration av "Var ska du gå min lilla flicka?", som sägs bejaka pedofili. Dessa intelligenta författarkvinnor anser vi är föregångare inom den terapeutiska läkeprocessen. I början av seklet var det tyst utåt, man talade inte om aga, och de små anklagade sig själva. Genom dessa författare kunde de "dela med sig", känna igen" och inte minst få språkliga verktyg och bilder att kommunicera med till omvärlden. Dessa sagor visade inte på långt när den bottenlösa grymheten som skeede både öppet och bakom lyckta dörrar på den tiden.

Lindgren och Beskow öppnade förbjudna dörrar, dessa dörrar har nu stängts och har tunga hänglås, och en ännu mer svårarbetad barndomskris, ety nu får inte aga lyftas fram i sagornas värld. Vad kan detta ha för betydelse för de små barnen idag?


Free Signature Generator

Free Signature Generator

11 kommentarer:

Anonym sa...

Tack det samma! Önskar dig också en bra kvinnodag. Sitter mest hemma i soffan och trivs, dock, men nån ska ju göra det också. ;-)Kämpa får man nog göra tids nog. Bra blogginlägg här också! Leve de kloka och goda sagoberätterskorna som berättar om det "riktiga livets" fram och baksidor. =)

Anonym sa...

Åh, spännande ny blogg! :)

Shit vad bra skrivet! Jag kommer inte på någon intelligent kommentar just nu men jag kommer helt klart följa den här bloggen. See ya...

Anonym sa...

Tack för er fina kommentar i min blogg, jag länkar till er om ni har nått emot det så får ni säga till...

Jag har aldrig tänkt på det viset ni har skrivit förrän nu och ja, jag vet inte vad man ska säga om det här med böcker och filmer idag...

Jag förstod inte riktigt men jag vill ändå säga att när man ser en film eller läser en bok för barnen ska man nog sitta med och berätta om det är nått de undrar över...

Som Emil, Pippi osv... Man får säga till barnen att så där får man inte göra och säga osv...

Har jag förstått inlägget?

Ha det gott

Jag och mej själv sa...

Har hoppat in här idag igen för att skriva några rader Igår var inte alla bokstäver hemma i mitt huvud så det gick inte att få ned något då Så mycket bättre är det inte idag men lämnar ändå ett avtryck Eftersom jag är lite nyfiken på fortsättningen av denna blogg passar jag på att lägga in mej iföljet av följare

Bella Nått sa...

Tack för era kommentarer :-D

Ja, allt är inte svart och vitt, som somliga beslutsfattare tycks tro. Det borde ingå i beslutsfattares skolning att lära sig att ta den andres, i detta fall det lilla barnets perspektiv. Att söka efter det ljusa i det mörka, är nog precis lika viktigt som att förhålla sig kritisk till vetskap, vetenskap och så kallat snusförnuft.

Anonym sa...

Va, får inte aga längre lyftas fram i sagornas värld. Det har jag missat. Om det är så, så är det ju fruktanssvärt.

FANCY sa...

Heja tjejer upp på barrikaderna...mina klor är sylvassa och med mina snabba jumpadojor på fötterna ska jag hålla mej ajou'r här. ;)

S.A.I. Steve Lando sa...

i dagens samhälle - iaf i sverige verkar det som - får inget yppas, inga skavanker, inga felaktigheter, inga grymheter, inga olikheter, inga m.m., får finnas.

Man lever i en fantasivärld, inte ens i fantasins litteratur/sagor, får det alstras. Det är tragiskt.

Som du skrev i en långt senare skrivelse, ty sagor är även till för att påverka och förmedla olika ting.

Varför inte visa på verkligheten, förmedla vad som är fel, men även vad som är rätt.

Varför inte visa på sagans gudinna, och visa att det är målet.

Låt oss drömma, låt oss intill dröm komma, låt oss från mardröm uppvakna.

Bella Nått sa...

Jo vi lever i ett låtsas land, vi har inte ens hemlösa, eller arbetslöshetsproblematik om man lyssnar till kommunernas pampar, och inte behöver de några slantar?

Jo nu när tom världen utanför är medvetna om vår stora arbetslöshet, har kommunerna börjat jaga pengar och fler sängar. Sent skoola de lärda vakna.

Jag har en erfarenhet av att folk inte kan ta till sig verkligheten om den inte serveras i en mjukare form. De verktyg jag tror på är sagans form, där humorn tar stor plats, en bättre beskrivning är nog drama.

Du är begåvad med pen power!

Unknown sa...

För länge sedan hörde jag en filoped tala på radion. Möjligen var det ett dåligt skämt. Vanligen brukar de inte höra av sig. Nu har i dessa yttersta dagar ett pedofilnätverk naglats av polisen. Det är 23 personer, varav 20 är kvinnor.
Övergrepp kan ju vara att tvinga barn att äta äckliga saker, under förevändning att det är "nyttigt".
Jag betraktar alla pedagoger som skumma - särskilt kvinnliga.
;-)

Bella Nått sa...

Jag med
örki börki