Illustrerad Satskap

Sagor är betydligt snällare än verkligheten. Stilettklackarna är dock grymt nyslipade vid konfrontationerna med Farbror Blå, de Röda Kärringarna i plisserade kjolar och de intelligensbefriade blonda Trasdockorna på Stureplan.

söndag 22 mars 2009

Earth Hour

Törnrosa sov i hundra år Människan alldeles för länge.



Du känner hennes närvaro från skapandet till sensation
När ensamheten leker tafatt ger hon dej proposition
Med en ömsint hand,
sprider hon den finaste sand
skapat av pärlor med ett evigt snurrande band
Hennes helande händer har en osynlig kraft
Du får dricka hennes saft
du får energi du sällan haft
Motgångarna är hennes belöning

Nu i formen av en ring
möts varsamma händer i kärleken
till allas vår Moder Jord
Hon har bjudit in oss till sitt hus
med en generositet som är oändlig
där har vi tackat med elakt bus

Den första globala rösten för vår älskade planet
Moder Jord

- 28 Mars Klockan 20:30 på kvällen


14 kommentarer:

Bella Nått sa...

"Earth Hour" är ingen energibesparingskampanj, utan en global manifestation och symbolhandling som visar att man verkligen bryr sig om klimathotet.

Stockholm är den enda huvudstad i Norden som inte anser att det är en viktig symbolhandling (bu-rop). Kungafamiljen släcker dock ner slottet i en timme (applåder).

Anonym sa...

Den där dikten får mig att tänka på sånge som jag alltid fick sjunga i Filadelfiakyrkan när jag var liten...

"Vi sätter oss i ringen och tar varann i hand, vi är massa vänner som tycker om varann...
Och gud är allas pappa och jorden är vårt bo..

Sedan kom jag inte ihåg mer men jag älskade denna sång/Kram

ANNA-LYS sa...

Jag har skrivit under manifestationen och kommer att ha släkt och släkten på denna min födelsedag he he ;-)

Må Stockholmia skärpa sig!!!

ANNA-LYS sa...

Fin dikt och illustration Bella Bruden!!!

Thumb Up!

Bella Bruden sa...

Häxmamman Vad gott att höra att jag väcker postiva minnen med mina ord. ;)

advertisno sa...

Åh...så läckert ;)

laughingwolf sa...

sounds great, wish i could be there :(

FANCY sa...

Laughing wolf

It is about the
Earth Hour-The First Global Vote for the Planet
On March 28, 2009 at 8:30 p.m.,
An event that symbolizes by working together,
each of us can make a positive impact in the fight against climate change.

You are on the earth and I hope that you like many off us turn off the light for one hour.

;)

laughingwolf sa...

i have for many years, fancy... just wish i could visit all my relatives in sweden....

FANCY sa...

Laughing wolf

I hope your visit in my country will come true ;)

Hannele på Hisingen sa...

Det ska jag tänka på,
kul att du hittade till min promenadblogg.

Miss Pidgin sa...

MMM...lyset var släckt men hur tusan gjorde vi alla med TV och datorer egentligen.

Bella Nått sa...

Även de små insatserna syns i manifestationen - så budskapet har gått fram till dem vi ville påverka. jag tog en promenad på stan under Earth Hour för att beskåda hur kommun och företag agerade. Det var ett mörkt resultat, för de hade samma lyse på som vanligt. Visserligen var torget nersläckt, men HM och sådana släkte inte ens de stora reklamskyltarna. Jag förstår att de måste ha svagt lyse på inne i butikerna för inbrottsförhindra, men REKLAMSKYLTAR!!! Dåligt budskap

S.A.I. Steve Lando sa...

Inför Moder Jord - Gudinnan - bör allt så göras, inför hennes välbehag;

inklusive släcka lampan:)